Mapa, która może podnieść efektywność w firmie, czyli jak rozrysować procesy w dziale HR

Ja szef

Stabilizacja, standaryzacja, zarządzanie wizualne i ciągłe doskonalenie to cztery elementy cyklu podnoszenia sprawności operacyjnej, przez które powinien przejść każdy z procesów funkcjonujących w organizacji, bez względu na to, czy jest to duża międzynarodowa korporacja czy dopiero co uruchomiony start-up.

Od sprawności funkcjonowania procesów i kompetencji kadry zależy sukces każdej organizacji. To te dwa elementy mają kluczowy wpływ na to, jak skutecznie będzie realizowana strategia, w jaki sposób firma będzie się rozwijać i odniesie rynkowy sukces, czy też może stanie się kolejnym wspomnieniem lub niespełnionym marzeniem początkującego przedsiębiorcy.
Gdy mówimy „rozwój kompetencji”, nasze myśli automatycznie kierują się w stronę działu HR, który niejako odpowiada za rozwój kompetencji kadry na wszystkich szczeblach organizacji. Bez względu na to, czy jest to dyrektor, menedżer, kierownik, lider, inżynier, pracownik linii produkcyjnej lub specjalista w dziale sprzedaży, kluczowe jest zrozumienie, jakie kompetencje powinien posiadać, aby sprawnie realizować postawione przed nim zadania i doskonalić procesy, w które jest zaangażowany. 
Oczywiście dział HR to nie tylko rozwój kompetencji pracowników. To także wiele innych procesów, które są ważne dla organizacji. Należy do nich m.in. proces rekrutacji. To pierwszy punkt styku potencjalnego pracownika z organizacją. Można zaryzykować stwierdzenie, że za efekt  „pierwszego wrażenia” odpowiada zarówno osoba realizująca proces rekrutacyjny, jak i sam przebieg tego procesu, jego sprawność, jakość i skuteczność. 
Jak zatem uczynić procesy HR sprawnie działającym mechanizmem, który w określonym czasie zrealizuje postawiony przed nim cel, spełni wymagania klienta i nie wygeneruje dodatkowych kosztów? Tutaj z pomocą przyjść nam może mapowanie procesów. 

REKLAMA

​​

Skąd wzięło się mapowanie procesów?

Pierwsza ustrukturyzowana metoda dokumentowania procesu została opracowana przez Franka Gilbertha w 1921 r. jako prezentacja „Wykresy procesów – pierwsze kroki w znalezieniu najlepszej drogi”.  We wczesnych latach 30. inżynier przemysłu Allan H. Mogensen rozpoczął szkolenie ludzi biznesu, korzystając z narzędzi inżynierii przemysłowej na swoich konferencjach poświęconych upraszczaniu pracy. 
Jedna z definicji mapowania procesów określa mapowanie jako technikę polegającą na opisywaniu w sposób graficzny, jak wygląda przepływ wartości z perspektywy klienta w procesach organizacyjnych przedsiębiorstwa. Mapowanie procesów biznesowych pozwala zobrazować, w jaki sposób funkcjonuje firma od strony procesowej, i to niezależnie od branży, przyjętego modelu biznesowego czy rodzaju klientów. Mapowanie pokazuje, w jaki sposób działa proces, jakie operacje i czynności są w nim wykonywane, ile trwają, ile nas kosztują, ile jest w nim kroków generujących wartość, a ile strat – pustych przebiegów czy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy