Kiedy relacja partnerska może zawieść

Ja szef

Często już w ogłoszeniach o pracę wśród wymogów znajdujemy takie hasła, jak „umiejętność budowania relacji z pracownikami” oraz „umiejętność budowania partnerskich relacji” – czy to z klientami, czy to z podwładnymi, czy ze współpracownikami. Wydaje się, że budowanie partnerskich relacji to jedna z kluczowych umiejętności nie tylko skutecznego menedżera, ale i każdego pracownika. Trudno wyobrazić sobie pracę, która nie wymagałaby kontaktów z innymi. Czy rzeczywiście tak jest, a budowanie partnerskich relacji stanowi remedium na wszystkie organizacyjne kłopoty?

Partnerska relacja w życiu i w biznesie 

Wiele osób, słysząc hasło „partnerska relacja”, myśli w pierwszej kolejności o relacjach w życiu prywatnym. Dużo mówi się o partnerskim związku, coraz więcej można przeczytać i usłyszeć o partnerskim wychowaniu.

Z czym kojarzą się nam te hasła?

POLECAMY

  • Równość – partnerstwo pojawia się między stronami, które są sobie równe, jednakowo sobie potrzebne. W świecie biznesu mówimy o partnerstwie z kontrahentem. Bez względu na to, czy to dostawca produktu, usługi, czy też nasz klient – wspólnie tworzymy biznes, a każde z jego ogniw jest tak samo ważne. 
  • Sprawiedliwość – w nawiązaniu do równości, szczególnie w świecie przemysłu, widać, jak wiele ogniw – partnerów – pracuje na wspólny sukces. Świetnym tego przykładem jest branża motoryzacyjna. Na wyprodukowanie jednego samochodu pracują dziesiątki zakładów produkcyjnych. Każdy z nich dba o jakość wyrobów i terminowość dostaw. Jeśli jedno z ogniw zawiedzie, ucierpieć na tym mogą wszyscy. W relacji z przełożonym pracownicy zwracają uwagę na sprawiedliwość. Niekiedy, czytając raporty z badań satysfakcji czy zaangażowania w pracę, zauważamy, że jest ona w ich opinii jedną z najważniejszych wartości. Szef powinien równo i sprawiedliwie traktować wszystkich swoich podwładnych. W partnerskiej relacji każdy powinien podchodzić do biznesu sprawiedliwie i w taki sposób traktować innych. 
  • Szacunek – strony partnerskiej relacji powinny się wzajemnie szanować. To nie jest układ, w którym staramy się sprzedać swój produkt za wszelką cenę, nie bacząc na jego wady, a później zapominamy o kliencie. Nie sprawdzi się również sytuacja, w której niezadowolonym pracownikom zaproponujemy złożenie wypowiedzenia (biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku pracy, nie można wykluczyć, że któryś z pracowników skorzysta z rady). Partnerska relacja zakłada otwarcie się na potrzeby drugiej strony, pokazanie, że zależy nam na partnerze i chcemy budować z nim długofalowe kontakty.
  • Komunikacja – znów w nawiązaniu do życia prywatnego – wielu psychologów uważa, że relacje damsko-męskie najczęściej psują się z powodów braku lub nieprawidłowości w komunikacji. On chciał, ona nie wiedziała; ona nie powiedziała, a on się nie domyślił… Problemy dzieci wynikają z tego, że rodzice z nimi nie rozmawiają, co gorsza, dzieci nie chcą rozmawiać z rodzicami. W świecie biznesu niejeden sprzedawca dowolnej usługi chętnie się pochwali: szyjemy oferty na miarę każdego klienta. Dopasowujemy je po pogłębionym wywiadzie, rozmawiamy z naszymi zleceniodawcami, staramy się proponować to, co ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy