Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania

29 kwietnia 2021

NR 62 (Kwiecień 2021)

Efektywna komunikacja wewnętrzna w zakładzie produkcyjnym

7

Jak wynika z raportu Deloitte Trendy HR 2018, poczta elektroniczna (98%) i telefon (92%) to dwa najczęściej wykorzystywane firmowe kanały komunikacyjne. A Jeśli znaczna część zespołu nie posiada służbowego numeru i adresu e-mailowego – jak chociażby w przypadku dużych zakładów produkcyjnych? Komunikacja online wtedy nie wystarczy, a do gry wchodzą inne narzędzia. Jak je dobrać i dlaczego są one tak istotne?

Nowy program do zgłaszania innowacji, event firmowy, dodatek za rekomendację kandydatów do pracy – przez dział HR (i nie tylko) przechodzi naprawdę sporo ciekawych inicjatyw skierowanych do pracowników. Jaka jest ich rola? Najczęściej chodzi o poprawę warunków pracy, usprawnienie pewnych procesów – po prostu o uatrakcyjnienie i polepszenie codziennego funkcjonowania w firmie. Czy wszystkie wprowadzane pomysły zdają egzamin? Nie. I nie zawsze jest to wina samego rozwiązania – czasami brakuje zwyczajnie odpowiedniego informowania o nim.
– Parafrazując słowa Hendersona Stuarta, działanie firmy bez odpowiedniej komunikacji jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku – nikt poza nami nie wie, co robimy. Odnalezienie właściwego rozwiązania danego problemu to tak naprawdę połowa sukcesu. Możemy być pewni co do tego, że właśnie ten projekt okaże się strzałem w dziesiątkę i pomoże pracownikom w określonym obszarze. Możemy mieć rację, ale sztuka polega na tym, aby odpowiednio przekazać to głównym zainteresowanym – mówi Dominika Frydlewicz, HR Manager Cedo Polska.
Szczególnym czasem, który pozwolił docenić wagę komunikacji wewnętrznej i sprawdzić to, czy jest ona właściwie zaprojektowana, był okres największego niepokoju związanego z pandemią koronawirusa. Firma Cedo również musiała odnaleźć się w tej specyficznej sytuacji.
– To był bardzo wymagający czas dla wszystkich, jednak w przypadku Cedo dodatkowym wyzwaniem była zróżnicowana struktura naszej firmy. Wiedzieliśmy, że musimy mówić jednym głosem, dostarczyć każdemu pracownikowi taką samą ilość informacji – bez względu na to, czy ma on dostęp do służbowego e-maila, czy jest pracownikiem produkcji – opowiada Dominika Frydlewicz. – Chaos komunikacyjny nie wróży niczego dobrego – stąd tylko krok do snucia plotek, czarnych scenariuszy, a także spotęgowanej obawy zarówno o własne zdrowie, jak i o stabilność zatrudnienia. Chcieliśmy, aby pracownicy otrzymali komplet rzetelnych informacji na temat koronawirusa i wiedzieli, jakie środki ostrożności mają stosować, aby uchronić się od zarażenia, a także czuć się bezpiecznie w pracy. Z uwagi na dynamiczny rozwój pandemii w Polsce, ale i specyfikę naszego zakładu produkcyjnego wiedzieliśmy, że jedno oficjalne oświadczenie to zdecydowanie za mało. Postawiliśmy na regularne, codzienne komunikaty dotyczące sytuacji w firmie, które były przekazywane przez kierowników poszczególnych zmian, ale pracownicy mogli je przeczytać także na tablicach informacyjnych. Sporządziliśmy również listę najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi, aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące nowej sytuacji – dodaje.
 

POLECAMY

Fabryka Cedo Polska, źródło: Cedo Polska

 

O fabryce Cedo Polska

Cedo Sp. z o.o. to firma z ponad 25-letnim stażem w Polsce. Siedziba Cedo, a także dwa zakłady produkcyjne mieszczą się w Kątach Wrocławskich. W portfolio produktowym przedsiębiorstwa znajdują się elementy niezbędne do funkcjonowania każdego gospodarstwa domowego – przede wszystkim worki na śmieci, ale także ściereczki bawełniane, papier do pieczenia, folia aluminiowa i wiele innych. 
W swoich działaniach firma kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, dlatego przy produkcji wykorzystywane są przede wszystkim materiały uzyskane z recyclingu. Sprzedaż produktów odbywa się dwukanałowo – w ramach private label dużych marek, a także poprzez markę własną Paclan. 


Jeden przekaz, różni odbiorcy

Wyzwaniem komunikacyjnym było zaspokojenie potrzeb wszystkich grup docelowych – część osób przeszła w tryb pracy zdalnej i oczekiwała elektronicznych wieści dotyczących sytuacji w Cedo. Z drugiej strony pracownicy produkcyjni ciągle pozostawali przy swoich stanowiskach. W ich przypadku nawet najlepiej zaprojektowane e-mailingi nie były wystarczającym rozwiązaniem, ponieważ nie mieli oni technicznej możliwości, aby je odebrać. Tu z pomocą przyszły materiały drukowane – ulotki, plakaty i wspomniane już komunikaty codzienne. 
Dobór narzędzi do komunikacji jest bardzo ważny, ale nie mniej istotny jest jej… język. – W szeregach Cedo około 150 osób pochodzi z Ukrainy i nie posługuje się biegle językiem polskim. Nie mogliśmy o tym zapomnieć, szczególnie przy tak niepewnej sytuacji jak pandemia koronawirusa. Prowadzenie dwujęzycznej komunikacji było wręcz naturalnym posunięciem – tłumaczy HR Manager Cedo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy