Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania , Otwarty dostęp

19 lutego 2019

NR 49 (Luty 2019)

Dla każdego coś dobrego, czyli o systemie benefitów pracowniczych w Crusar

0 73

Pojęcie „benefi t” pochodzi z języka łacińskiego i powstało z połączenia dwóch słów: bene – dobrze – oraz facere – czynić. Ogólnie mówiąc, benefi ty to dodatkowe świadczenia, korzyści oferowane pracownikom przez pracodawcę. Najczęściej stanowią one dodatek pozapłacowy do zasadniczego wynagrodzenia.

To, że benefity pracownicze są potrzebne, jest faktem. O to, dlaczego tak jest, zapytałem Karolinę Kilar, psychologa zatrudnionego w firmie Crusar: „System benefitów pracowniczych staje się coraz bardziej popularny i istotny dla współczesnych organizacji. Świadomość pracodawców o znaczeniu pozapłacowych czynników motywacyjnych rośnie, gdyż w pracy spędzamy coraz więcej czasu, a poświęcamy jej aż jedną trzecią swojego życia. Aktualnie, w dobie ciągłego rozwoju, natłoku informacji i deficycie czasu, borykamy się z różnymi problemami i wyzwaniami dla współczesnego człowieka na coraz większą skalę, jak np. stres, otyłość, czy wypalanie zawodowe. Istotny zatem staje się fakt, aby środowisko pracy nie było dla nas miejscem, do którego udajemy się wyłącznie w celach zarobkowych. Mamy tam czuć się komfortowo, móc realizować swoje potrzeby oraz dbać o nasz dobrostan psychofizyczny”.
W Crusar system benefitów pracowniczych jest rozbudowany, tak by każdy mógł znaleźć coś dobrego dla siebie. Jego historia sięga roku 2011, kiedy zaczęliśmy budować system korzyści dla niewielkiego jeszcze wtedy zespołu (obecnie zatrudniamy ponad 200 osób). Przewidywaliśmy, że nasz zespół w kolejnych miesiącach będzie się powiększał, powstał więc pomysł, by zwiększyć pulę korzyści pozapłacowych nie tylko dla obecnych pracowników, ale i dla przyszłych. Najstarsze, oferowane do dziś naszym pracownikom benefity to ubezpieczenie grupowe i opieka medyczna. Następnie wprowadziliśmy możliwość darmowego korzystania z firmowej siłowni oraz biblioteki, dofinansowanie do nauki języków obcych, posiłków oraz fryzjera na terenie firmy. Niestety w 2011 roku część benefitów, jak np. karta sportowa, nie mogła być wprowadzona ze względu na zbyt małą liczbę pracowników. W tamtych latach decyzję o wprowadzeniu nowego benefitu podejmował zarząd we współpracy z działem kadr. Jaką ewolucję przeszedł nasz system benefitów w ciągu kilku kolejnych lat, opisuję poniżej.

Odpowiedź na potrzeby pracowników

Zmieniający się dynamicznie rynek pracy i powiększający się zespół w Crusar były przyczyną nowego podejścia do systemu benefitów pracowniczych. Ponieważ każdy pracownik ma inne potrzeby i inne czynniki decydują o jego komforcie fizycznym i psychicznym w pracy, postanowiliśmy oddać głos właśnie pracownikom, tak by sami zdecydowali, jakich benefitów oczekują od pracodawcy. Schemat ustalania benefitów na linii zarząd – kadry przestał funkcjonować, gdyż coraz częściej spotykaliśmy się z głosami, że nie wszystkie benefity są dopasowane do potrzeb pracowników lub że ich lista powinna zostać poszerzona.
Przeprowadziliśmy, nazwaną przez zespół działu personalnego (w Crusar obecnie nazywa się on Culture), „inwentaryzację benefitów”. We współpracy z działem kadr i płac zebraliśmy wszystkie benefity, jakie oferujemy pracownikom, i poddaliśmy je ich opinii. Pracownicy otrzymali od nas na skrzynki e-mail informację o możliwości przekazania nam własnego zdania na temat benefitów pracowniczych. Zadaliśmy im trzy pytania:

  • Z jakich benefitów pracowniczych obecnie korzystasz? (pytanie wielokrotnego wyboru)
  • Z jakich benefitów pracowniczych na pewno nie będziesz korzystać? (pytanie wielokrotnego wyboru)
  • Z jakich dodatkowych benefitów, obecnie niedostępnych chciałbyś/chciałabyś korzystać? Jakie dodatkowe benefity chciałbyś/chciałabyś, aby zostały wprowadzone? (pytanie otwarte, z możliwością udzielenia dłuższej odpowiedzi)

Wyniki ankiety zaskoczyły nas bardzo pozytywnie. Na zadane pytania odpowiedziało blisko 80% ankietowanych, co pokazało, że zainteresowanie systemem benefitów jest bardzo duże. Co więcej, 80% wypełnionych ankiet zostało do nas odesłanych w ciągu pierwszych 60 minut po wysłaniu wiadomości do pracowników. Na bazie otrzymanych odpowiedzi dowiedzieliśmy się, jakie benefity są dla naszych pracowników najważniejsze, czego od nas oczekują. Ankieta pozwoliła nam też wykluczyć niepopularne benefity, a tym samym zredukować ich koszty. Wyniki ankiety stały się czynnikiem decydującym o liście dostępnych w kolejnym roku benefitów. Wraz z jej ogłoszeniem pracownicy otrzymali szczegółowy opis wyników ankiety wraz z informacją, jakie benefity zostały wycofane oraz dlaczego i jakie benefity zosta...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy