Czym jest autorytet?
Jeśli zajrzymy do „Słownika Języka Polskiego”, dowiemy się, że autorytet to „uznanie, jakim obdarzana jest dana osoba w jakiejś grupie” bądź też „osoba, instytucja […] ciesząca się szczególnym uznaniem” („Słownik Języka Polskiego PWN”). Autorytet wiąże się ze społecznym uznaniem, prestiżem, jest zależny od posiadanych kompetencji czy władzy (https://pl.wikipedia.org/wiki/Autorytet). Co więcej, w Encyklopedii Zarządzania czytamy, że najczęściej mówimy o posiadaniu autorytetu (lub byciu autorytetem) w pewnych kręgach lub w dziedzinie. Opisuje to wręcz idealnie sytuację w niemal każdej organizacji. W zakładach produkcyjnych również będziemy mogli spotkać osoby, które będą autorytetami w określonych dziedzinach. Uznaniem mogą się cieszyć pracownicy znajdujący się na różnych poziomach organizacji. Mogą to być zarówno doświadczeni pracownicy produkcyjni (będący ekspertami w umiejętności obsługi konkretnych maszyn czy też cieszący się autorytetem współpracowników ze względu na swój staż pracy, znajomość firmy i zachodzących w niej procesów), jak i osoby na wyższych szczeblach organizacyjnych.
Posiadanie autorytetu ułatwi kadrze kierowniczej skuteczne zarządzanie podwładnymi. Będąc kierownikiem, warto się zastanowić, jak jesteśmy postrzegani przez resztę personelu i jak to wpływa na naszą efektywność w organizacji.
Od czego zależy siła autorytetu?
Istnieją osoby, które potrafią budować swój autorytet u innych w sposób wrodzony i naturalny. To najczęściej osoby w typie lidera, umiejące wzbudzać posłuch i pociągać za sobą ludzi. Takie osoby nie będą się zastanawiać, skąd wziął się ich autorytet i w jaki sposób przekłada się na sposób wykonywanej przez nich pracy. W innych przypadkach autorytet może wynikać z doświadczenia pracownika w danej organizacji, jego wykształcenia, umiejętności przekazywania informacji, uczenia innych. Takie osoby mogą z powodzeniem pracować jako trenerzy, wspierać współpracowników w rozwoju i pozyskiwaniu nowych umiejętności. Będą jednak i takie osoby, którym budowanie swojego autorytetu będzie przychodziło z trudem. Nie pomogą naturalne predyspozycje. Trudniej budować autorytet osobom zamkniętym, niechętnym do dzielenia się wiedzą, osobom introwertycznym. Na niekorzyść pracownika będz...