Współodpowiedzialność w zespole, czyli dlaczego warto grać do jednej bramki

Konflikty na hali Otwarty dostęp

Każdy menedżer chce mieć zespół składający się z odpowiedzialnych pracowników, na których może liczyć i którym może ufać. Jak osiągnąć współodpowiedzialność za wyniki w zespole i na co zwracać uwagę, aby każdy z członków zespołu był równie mocno zaangażowany w ich osiągnięcie?

Na warsztatach z różnymi zespołami w różnorodnych branżach przeprowadza się pewien zestaw ćwiczeń, po których niewielu menedżerów potrafi wyciągnąć konkretny wniosek. Po podziale zespołu na mniejsze grupy trener przekazuje takie oto zadanie: w ciągu dwudziestu minut każda z grup ma jeden cel – ułożyć karty w zaprezentowany na zdjęciu sposób. Aby tego dokonać, można używać wszystkiego, co jest dostępne na sali. Uwaga, czas start!
Co się dzieje za każdym razem przez następne dwadzieścia minut? Każda z grup dokonuje wielu prób ułożenia zaprezentowanego domku z kart. Kiedy pierwszy raz karty się rozsypują, zaczynają one szukać nowych sposobów jego ułożenia, przedmiotów, które mogą to ułatwić (łącznie z taśmą klejącą), zmieniają miejsce układania domku itd. Robią wszystko, aby domek powstał, i korzystają z rady, że mogą korzystać ze wszystkiego, co jest na sali.
Kłopot w tym, że nie korzystają z tego, co najważniejsze – doświadczeń i pomocy koleżanek oraz kolegów z innych grup, mimo że podglądają się wzajemnie w poczynionych działaniach. Nie ma jednak sytuacji, w której uczestnicy warsztatów pytają się wzajemnie o rady i podpowiadają sobie, co można robić lepiej. Kiedy którejś z grup uda się domek postawić, wówczas rozluźnieni wcale nie chodzą po sali, aby doradzić i wspomóc innych. Raczej zaczynają się żarty, a nawet udawane (bardziej lub mniej) przeszkadzanie. Osiągnięto cel, a teraz można spokojnie obserwować, jak męczą się inni, prawda? Ćwiczenie jest oczywiście wielowymiarowe, ponieważ można wykorzystać je do szkoleń z zakresu podziału ról w zespole (urodzeni liderzy od razu chwytają karty i rozdzielają role w swojej grupie), typologii uczenia się nowych umiejętności (np. obserwatorzy będą patrzeć na pracę innych i w ten sposób wyciągać wnioski) czy też pracy w stresie (zwłaszcza kiedy jesteśmy ostatnią grupą, która nie ułożyła domku, podczas gdy wszyscy patrzą, czy nam się uda). Możemy zmieniać tło, zamiast kart dawać puzzle, klocki i inne gadżety, ale nic nie zmienia fa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy