Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania

24 kwietnia 2019

NR 50 (Kwiecień 2019)

Placemaking - Czy ma wpływ na efektywność pracowników

0 17

Czy da się zaprojektować przestrzeń dla pracowników w taki sposób, aby czuli się w niej wyjątkowo? Czy można ją zaprojektować tak, aby wpływała na ich efektywność i wydajność? Na te pytania pozytywnie odpowiada placemaking, czyli wieloaspektowe podejście do projektowania i planowania przestrzeni.

Co czyni miejsce doskonałym dla człowieka

Kiedyś organizacja miejsca pracy polegała na dostarczeniu pracownikowi narzędzi pracy oraz miejsca jej wykonywania. Choć współcześnie takie podejście nie jest rzadkością, coraz częściej dostrzega się, że przestrzeń pracy oddziałuje na pracownika. Obecnie dąży się do tego, aby zaprojektować takie miejsce, w którym pracownicy będą chcieli, a nie musieli przebywać. Dobrze zaprojektowane miejsce pracy to niewątpliwie doskonały czynnik motywujący pracowników. 

Wykreowanie doskonałego miejsca przebywania pracowników wymaga spojrzenia na przestrzeń, w której przebywają, przez pryzmat czterech elementarnych zagadnień:

  • wpływ przestrzeni/otoczenia na psychikę człowieka,
  • użyteczność przestrzeni,
  • wizerunek,
  • dostępność dla pracowników.

Wpływ przestrzeni/otoczenia na psychikę człowieka

Kiedy myśli się o zaprojektowaniu miejsca pracy, obok czynników ekonomicznych, rozmieszczenia maszyn i urządzeń bierze się pod uwagę ergonomię oraz możliwość zniwelowania maksymalnie jak największej liczby negatywnych czynników występujących na stanowisku. Jednak należy wziąć również pod uwagę to, w jaki sposób dane miejsce wpływa na psychikę pracownika. Dobrze zorganizowana, zaplanowana przestrzeń ma korzystny wpływ na atmosferę pracy, co przekłada się na większą motywację i efektywność.

Pracownicy spędzają znaczną część czasu wewnątrz budynku, w którym środowisko pracy wpływa bezpośrednio na ich aspekty psychofizyczne. 

Weźmy pod uwagę kolory i ich wpływ na pracownika. Jak pokazały badania, m.in. opublikowane na Uniwersytecie Teksańskim w Austin w 1996 r., kolory mają znaczny wpływ na efektywność pracowników. Biel, która nadaje pomieszczeniom charakter sterylności jak w przychodni lekarskiej, obniża produktywność i kreatywność. Kolor niebieski działa uspokajająco i pozwala się skupić. Jest doskonałym wyborem, kiedy pracownik ma za zadanie wykonać precyzyjną pracę. Poprzez działanie uspokajające stymuluje produktywność. Czerwień podnosi tętno i stymuluje instynkt „walcz lub uciekaj”. Najbardziej skutecznie działa na osoby mniej podatne na stres. U tych, które łatwo się stresują, może powodować obniżenie efektywności. Jednak w przypadku ciężkiej pracy fizycznej czerwień zapewni zwiększenie wydajności. 

Aby podnieść optymizm wśród pracowników, najlepiej wykorzystać odcienie żółtego i pomarańczowego, które pobudzają pozytywne emocje i są dobrym rozwiązaniem dla środowisk innowacyjnych. Natomiast zieleń oddziałuje na poczucie równowagi, harmonii i działa uspokajająco.

Użyteczność przestrzeni

Użyteczność definiowana jest w normie ISO 9241 z 1998 r. jako miara wydajności, efektywności i satysfakcji użytkownika. W kontekście przestrzeni można określić jej użyteczność, a więc to, w jakim stopniu przestrzeń zaspokaja potrzeby pracowników. Przy planowaniu przestrzeni, która ma spełniać rolę czynnika motywującego, należy koniecznie wziąć pod uwagę jej użyteczność. 

Istotną cechą użytecznej przestrzeni jest intuicyjność, aby pracownik nie musiał poświęcać zbyt wiele uwagi na odnajdywanie jej elementów. 

Wizerunek

Planując przestrzeń, należy wziąć pod uwagę to, jak wpłynie ona na wizerunek całej organizacji. Warto, aby przestrzeń w przedsiębiorstwie cechowała się indywidualnością. Zamierzone jej wykreowanie sprawi, że pracownicy nie tylko będą chętniej przebywać w przedsiębiorstwie, ale również będą lepiej opisywali je poza jego murami. Aspekty, jakie szczególnie powinny być wzięte pod uwagę, to przestrzeń, w której pracownicy mogą się zrelaksować, elementy zieleni i estetyka pomieszczenia.

Dostępność dla pracowników

Nowoczesne organizacje przy planowaniu przestrzeni biorą pod uwagę również element dostępności tej przestrzeni dla wszystkich osób przebywających na jej terenie. Myśląc o dostępności, należy mieć na uwadze takie aspekty, jak łatwość w odnalezieniu wymaganych pomieszczeń, ułatwienia dla pracowników niepełnosprawnych, czy swoboda i bezpieczeństwo w przemieszczaniu się pracowników na terenie przedsiębiorstwa.

Kiedy pracownik doświadcza, czyli employee experience

Chyba wszyscy słyszeli o user experience, czyli sumie doświadczeń klienta z produktem. Jednak od kilku lat na światło dzienne wychodzi idea employee experience, czyli całości doświadczeń pracownika w kontaktach z organizacją. Podejście to wymaga nieraz całkowicie odmiennego podejścia do pracownika – wymaga postawienia go w centrum uwagi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy