Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ja szef

3 marca 2021

NR 61 (Luty 2021)

NOWY KIERUNEK ZMIAN W OBSZARZE ZARZĄDZANIA NA PRODUKCJI

0 107

Co roku, na przełomie lat, zastanawiamy się nad czekającymi nas wyzwaniami, z jakimi przyjdzie nam się mierzyć, aby realizować założone przed różnymi obszarami produkcyjnymi cele. Nie inaczej jest teraz, jednak z zasadniczą różnicą – mamy nową sytuacjĘ gospodarczą, wynikającą z obostrzeń pandemicznych COVID-19. Co zatem będzie istotne z punktu widzenia zarządzania obszarem produkcji w 2021 roku w Duni Poland Sp. z o.o.? Rozpatrzmy to krok po kroku.

Duni Poland Sp. z o.o. jest częścią szwedzkiego koncernu Duni Group, notowanego na sztokholmskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (NASDAQ Stockholm). Oferujemy innowacyjne nakrycia stołu, kreatywne opakowania i rozwiązania opakowań do dań na wynos zarówno dla klientów instytucjonalnych, dla odbiorców z branży HoReCa, jak i indywidualnych konsumentów. Grupa Duni oferuje dwie marki – Duni i BioPak. Nasze produkty są dostępne na ponad 40. rynkach na całym świecie.

POLECAMY

Siedziba główna grupy zlokalizowana jest w Malmö w Szwecji, a jej zakłady produkcyjne znajdują się w Szwecji, Niemczech, Polsce, Nowej Zelandii i Tajlandii. W fabryce w Poznaniu produkujemy serwetki jedno-, dwu- i trzywarstwowe, drukowane i niedrukowane, w wielu formatach i kilku wersjach składania. Do najpopularniejszych formatów należą serwetki o wymiarach 24 × 24, 33 × 33 oraz 40 × 40 [cm]. W zakładzie zatrudniamy około czterystu pracowników, z czego blisko trzystu stanowią pracownicy Działu Produkcji i Magazynów Surowców oraz Wyrobów Gotowych. Pozostała część to pracownicy działów wsparcia produkcji oraz pracownicy administracyjni.

W oddziale produkcyjnym w Poznaniu ponad cztery lata temu, w październiku 2016 roku, podjęliśmy decyzję o zmianie sposobu zarzadzania przedsiębiorstwem, w tym także produkcją, który oparty jest na szeroko rozumianym partnerstwie. Co to oznacza? To zmiana podejścia do pracownika, zrozumienie, że jest on naszym najcenniejszym zasobem. To dzięki niemu, jego zaangażowaniu, nieocenionemu doświadczeniu i wiedzy jesteśmy w stanie sprostać stawianym przez grupę oczekiwaniom. 

Przez ostatnie cztery lata nasze podejście w budowaniu kultury organizacyjnej ciągle się rozwija. Głównym celem kadry zarządzającej produkcją Duni Poland Sp. z o.o. jest dalsza praca nad partnerskim modelem współpracy. Jest to zadanie niełatwe, zważając na sytuację, w jakiej znaleźliśmy się w kwietniu 2020 roku. Pandemia, a właściwie skutki wprowadzania ograniczeń, zamykanie hoteli, restauracji, barów itp. (naszych głównych odbiorców) spowodowały znaczący spadek zamówień realizowanych w fabryce w Poznaniu. To, co bardzo pomogło nam przetrwać, to partnerstwo, pełna transparentność naszych działań oraz podejmowanych decyzji. Nawet te najtrudniejsze decyzje związane z koniecznym „zaciskaniem pasa” będziemy nadal konsultować ze wszystkimi pracownikami firmy. To duże wyzwanie, ale przede wszystkim szansa na przetrwanie tego trudnego okresu w niezmienionym osobowo składzie. Już w roku ubiegłym spotykaliśmy się z niemalże wszystkimi pracownikami produkcji (blisko 250 osób), aby rozmawiać o przyszłości. Ze względu na reżim sanitarny znaleźliśmy inne sposoby na otwartą komunikację. Daliśmy pracownikom przestrzeń, aby mogli wyrazić swoją opinię, przedstawić pomysły, zadecydować, abyśmy wspólnie wdrożyli najlepsze rozwiązania. Chcieliśmy, aby pracownicy czuli się odpowiedzialni nie tylko za realizację swoich zadań, lecz także, a może przede wszystkim, czuli się ważnym ogniwem, mającym wpływ na podejmowane w firmie decyzje. Byli ich częścią. 

Budowanie środowiska pracy, w którym każdy czuje się ważny i szanowany, a relacje i atmosfera pracy jest dobra to główny, ale oczywiście nie jedyny, cel stawiany wszystkim pracownikom produkcji. Jak większość organizacji pracujemy po to, aby przynosić właścicielom wymierne korzyści. Byłoby to niemożliwe bez odpowiedniej realizacji wskaźników produkcyjnych. W przypadku Działu Produkcji Duni Poland Sp. z. o.o. są to wskaźniki: odpadu, dostępności maszyn, wydajności maszyn oraz produktywności. Osiąganie oczekiwanych rezultatów jest zdecydowanie trudniejsze w środowisku dynamicznie zmieniających się oczekiwań klientów. Zmniejszone minima produkcyjne, indywidualne potrzeby dotyczące wyrobów, różnorodność wytwarzanych produktów, krótkie terminy dostawy – to tylko część z przyczyn wpływających na zmienność planowanego procesu produkcji. Dodatkowe środki bezpieczeństwa związane z reżimem sanitarnym COVID-19 również wymagaj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy