Analiza punktu wyjścia
W jednym z dużych przedsiębiorstw wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania bezpieczeństwem, które miałem przeprowadzić, poprzedziła szczegółowa analiza zdarzeń niepożądanych. Zebrane zostały dane dotyczące wszystkich zarejestrowanych dotychczasowych wypadków i nałożone na to zgłoszenia pracownicze związane z poprawą bezpieczeństwa. Zweryfikowane zostały wszystkie obszary produkcyjne. Ponieważ w zakładzie funkcjonował system zgłaszania tzw. pomysłów „o mało co” – pozwoliło to na taką analizę, a wyniki jednoznacznie wskazywały na korelację między liczbą zdarzeń i wypadków a poziomem zaangażowania pracowników w działania na rzecz bezpieczeństwa. W działach, w których pracownicy byli najmniej zaangażowani, odnotowano największą liczbę wypadków i zdarzeń. Podobną zależność zauważono w obszarach, w których rejestrowano najmniej pomysłów usprawniających. Taka analiza umożliwiła wycią...

.gif)