Kompetencje przyszłości

Rozwój i sukcesja

Świat pędzi do przodu, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. W dobie zarówno automatyzacji, sztucznej inteligencji, nadchodzącego metawersum, jak i ciągłej niepewności, która stale towarzyszy nam w związku z przebytą pandemią koronawirusa oraz toczącą się wojną w Ukrainie, zmieniają się także kompetencje, jakich poszukują pracodawcy. Co chwila słyszymy też o kompetencjach przyszłości – co zatem kryje w sobie to hasło?

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest kompetencja, żeby móc dalej o niej pisać.

REKLAMA

​​

Kompetencja to kombinacja:

  • wiedzy merytorycznej (zarówno technicznej, jak i dotyczącej umiejętności miękkich),
  • umiejętności poznawczych przeciętnych społecznych, cech osobowości,
  • postaw danej osoby.
     

A mówiąc prościej – kompetencja to zarówno wiedza merytoryczna lub techniczna, jak i cechy osobowości oraz postawa.

Najprostszym podziałem kompetencji (występującym zarówno w literaturze, jak i w działach HR) jest podział na kompetencje twarde i miękkie. 

Kompetencje twarde to wiedza merytoryczna i techniczna, którą nabywamy w toku nauki. Ich posiadanie można potwierdzić za pomocą dyplomu, certyfikatu czy też uprawnień i łatwo je zmierzyć czy też sprawdzić. Przykładem kompetencji twardej może być znajomość obsługi programu SAP, prawo jazdy, znajomość języka obcego.

Zaś kompetencje miękkie to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i mające bardziej subiektywną naturę, dlatego trudniej je zmierzyć. Przykładami kompetencji miękkich mogą być szybka adaptacja do zmian czy też kreatywność.

Jakie zatem kompetencje są kompetencjami przyszłości?

Na podstawie raportu z 2019 r. „Kompetencje przyszłości – jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?” kluczowe kompetencje przyszłości możemy podzielić na 3 grupy:

  • Poznawcze – potocznie nazywamy kompetencjami myślenia. Jest to pojęcie bardzo szerokie, obejmuje: rozwiązywanie złożonych problemów, kreatywność, krytyczne myślenie, elastyczność poznawczą.
  • Społeczne – niezbędne w środowisku pracy, które wymaga kontaktu z drugim człowiekiem, pracy zespołowej. Należą do nich: umiejętność współpracy z innymi, inteligencja emocjonalna, zarządzanie ludźmi, przedsiębiorczość.
  • Techniczne – to umiejętności tzw. twarde, szczególnie ważne są: podstawowe kompetencje cyfrowe, zaawansowane kompetencje cyfrowe, kompetencje inżynierskie. Nie ogra...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy