Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania

9 marca 2022

NR 67 (Luty 2022)

Umiejętności miękkie – o sile skutecznej komunikacji

0 315

Co decyduje o tym, ile osiągniemy zawodowo? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie, choć wielu próbowało ją sformułować. Pochodzenie – tak zwany start, edukacja, pierwsza praca. Decyzje opiekunów, a później decyzje indywidualne jednostki. Tajemna mikstura, która płynie w żyłach każdego specjalisty, jest koniec końców skomponowana z dwóch podstawowych składników – doświadczenia i umiejętności.

To, co potrafimy, to przepastny wór, do którego można wrzucić prawie wszystko i który chętnie dzielimy, by łatwiej było wyjmować z niego konkretne rzeczy. Umiejętności ścisłe, humanistyczne, twarde, miękkie, fizyczne, mentalne – funkcjonuje wiele różnych, ciekawych podziałów. W zależności od zapotrzebowania na rynku, postępu nauki i rozwoju społeczeństw, różne podgrupy umiejętności zyskiwały i traciły na wartości z biegiem czasu. Jeszcze kilkanaście lat temu niektórzy się zastanawiali, gdzie będą pracować absolwenci psychologii, w których obfitują humanistyczne uczelnie wyższe. Dzisiaj psychoterapia czy klasyczne sesje z psychologiem nie są już niczym dziwnym, a zawód ten budzi coraz większy respekt społeczny. U początków rozwoju przemysłu na Górnym Śląsku górnicy i hutnicy byli niczym dzisiejsi najznamienitsi inżynierowie – mieszkali na najnowocześniejszych osiedlach, najlepiej zarabiali, ich przyszłość malowała się w pięknych barwach. Dzisiaj to samo można powiedzieć chociażby o programistach – nastał dla nich złoty czas. Historia górnictwa pokazuje jednak, że złoty czas nie trwa wiecznie. By piąć się, rozwijać, uczyć i dbać o swój byt, nie wystarczą tzw. umiejętności twarde, czyli fach w ręku. Potrzeba też głowy otwartej na zmiany i trendy.
Pracodawcy, mówiąc o tym, co odróżnia świetnego inżyniera od dobrego, nie wskazują na umiejętności twarde. To, że ktoś potrafi wykonywać powierzone mu zadania, jest niejako w domyśle oczywiste. To, co nie jest oczywiste, to wszystko to, co możemy o sobie powiedzieć oprócz tego, że potrafimy X, Y czy Z. Liczy się doświadczenie zawodowe i to, jak jest bogate. Otwartość na zmiany, czujność i chęć nauki. Ciekawość, dokładność i rzetelność. Kreatywność, umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce i rozwiązywania dzięki niej problemów. I ponad wszystko – umiejętności komunikacyjne [1, 2].
Czym jest komunikacja? To zdolność do odbierania, analizowania, formułowania i przekazywania informacji. W skrócie – to, jak skutecznie się porozumiewamy. Czy jesteśmy rozumiani przez innych, uprzejmi, czy osiągamy dzięki naszym komunikatom odpowiednie efekty. Także to, czy rozumiemy intencje innych osób, oraz czy potrafimy na podstawie przekazanych przez nich informacji zmodyfikować nasze plany i działania [3].
Dlaczego jest to tak ważne, by potrafić skutecznie się komunikować i z jakiego powodu ostatnie lata przyniosły tak duży nacisk na komunikację w biznesie? Dostęp do wiedzy – zarówno tej prawdziwej, jak i błędnej, globalizacja i dynamiczny postęp technologiczny sprawiają, że złożoność życia rośnie. Szczególnie mocno widać to w dużych miastach. Jesteśmy nieustannie bombardowani przez możliwości, produkty, usługi. Z jednej strony samo dokonanie wyboru zakupowego stało się dość trudne, z drugiej – wytworzenie produktu odpowiadającego potrzebom konsumentów i przebicie się z nim na rynku to obecnie zadanie porównywalne z wysłaniem rakiety kosmicznej na Księżyc. W proces projektowania, produkcji i sprzedaży dóbr zaangażowanych jest tak wiele osób, że aby osiągnąć sukces, konieczne trzeba umieć się ze wszystkimi dogadać. A to wcale nie jest takie oczywiste. To, w jaki sposób dany człowiek formułuje myśli, jest dla niego swoiste. Decydują o tym predyspozycje, wychowanie, doświadczenia, samopoczucie, cel konwersacji i nabyte umiejętności komunikacyjne. I to właśnie dzięki nabytym umiejętnościom komunikacyjnym odzyskujemy część kontroli nad tym, jak jesteśmy odbierani i jak odbieramy innych.
Szczególną uwagę na projektowanie skutecznej komunikacji zwracają duże firmy i korporacje. Badania pokazują, że za osiąganymi przez nie sukcesami na arenie międzynarodowej stoi między innymi właśnie idea dbania o klarowność firmowych komunikatów [4]:

  • przedsiębiorstwa z wysoce skutecznymi strategiami komunikacji wewnętrznej są 3,5 raza bardziej skłonne do osiągnięcia znacznie lepszych wyników niż ich odpowiednicy w branży, którzy nie komunikują się skutecznie wewnętrznie,
  • 98% odnoszących sukcesy organizacji deklaruje, że rozumieją, jakimi kluczowymi przesłaniami kierują się ich najskuteczniejsi pracownicy. Jedynie 42% mniej skutecznych organizacji może twierdzić to samo,
  • 93% wysoce skutecznych i odnoszących sukcesy organizacji twierdzi, że dobrze rozumie, jakie komunikaty trafiają do nowych pracowników, podczas gdy tylko 48% mniej skutecznych organizacji mogłoby to powiedzieć,
  • najbardziej efektywne i odnoszące sukcesy organizacje trzykrotnie częściej skupiają się na zachowaniach, które napędzają sukces organizacji, zamiast zajmować się optymalizacją kosztów,
  • skutecznie wyszkoleni i poinformowani menedżerowie są zasobem, który może stworzyć kulturę komunikacji i napędzać niezbędne zachowania, które są potrzebne do wypracowania przewagi konkurencyjnej.

Jak wskazuje przytoczony powyżej raport, komunikacja jest kluczem do zwiększania efektywności w firmach za pośrednictwem szkolenia menedżerów, którzy swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie przekazują pracownikom. Równolegle pracownicy z już wypracowaną strategią skutecznej komunikacji częściej obejmują role menedżerskie niż osoby mające trudności w tym obszarze.
Jakie są więc składowe skutecznej komunikacji? Po pierwsze trzeba nauczyć się słuchać [3]. Wiele osób rozpozna zapewne ten moment, w którym zadajemy komuś pytanie i zamiast słuchać, skupiamy się na przygotowaniu następnego. Czy w ten sposób dowiemy si...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy