Systemy wsparcia pracowników produkcyjnych

Sztuka motywowania

Czy ma znaczenie to, by pracownik dobrze czuł się w swoim miejscu pracy? Czy firma, w której pracownik ma poczucie, że w różnego typu sytuacjach (także trudnych) ma wsparcie ze strony pracodawcy, będzie bardziej atrakcyjna dla kandydatów?

Myślę, że wiele osób zarządzających zadaje sobie tego typu pytania. Na pewno odpowiedź na nie zależy od wielu czynników. Inaczej układa się pracę w małym zakładzie produkcyjnym, a inaczej, jeśli jest to międzynarodowa korporacja. Moje doświadczenia dotyczą raczej tej drugiej kategorii – dużych firm produkcyjnych. Miałam też przyjemność towarzyszyć rozwojowi zakładu produkcyjno-handlowego, który z pozycji firmy rodzinnej zmieniał się w sprawnie i systemowo zarządzane średniej wielkości miejsce pracy.
Wspominam o tym, bo w tym artykule chciałabym opisać, posiłkując się konkretnymi przykładami, co robią zakłady produkcyjne, by wspierać swoich pracowników. Z moich osobistych obserwacji wynika, że szczególnie w tej branży jest to kluczowe. Nieraz patrząc przez okno – gdy jestem gościem w firmach moich klientów – pojawia się u mnie ta sama myśl: jak dana fabryka może się wyróżnić? Jest to związane z tym, że widok przez okno jest podobny: patrzę zazwyczaj na konkurencyjne zakłady produkcyjne, często o podobnym profilu działania, np. motoryzacyjnym. „U sąsiada” łatwo znaleźć pracownikom produkcji podobną pracę, prawie taką samą. Ale czy jak w sloganie reklamowym „prawie robi wielką różnicę”? To jest kluczowe pytanie. Oczywiście piszę tu o strefach ekonomicznych, gdzie faktycznie za płotem jest mnóstwo innych firm. Na pewno inaczej wygląda to z perspektywy miejscowości, w której dany zakład jest jedynym pracodawcą w okolicy. Jednak globalizacja dociera wszędzie, młodzi ludzie są coraz mobilniejsi, więc w interesie każdego pracodawcy jest lub będzie w najbliższej przyszłości odpowiedzieć sobie na pytanie: jak chcę przyciągać pracowników? Jak chcę, by widzieli moją firmę?
W czerwcu uczestniczyłam w konferencji dotyczącej rynku pracy organizowanej przez Randstad – z uwzględnieniem zmian wynikających z pandemiii COVID-19. Jak co roku przedstawiono ważne dla pracowników czynniki (przy wyborze/ocenie pracodawcy). Jak spuentował prezenter – mimo dodania czynników związanych z pandemią (np. zabezpieczenie środowiska pracy) – kluczowe czynniki dla pracowników się nie zmieniają. Na pierwszym miejscu (ważne dla 80%) to atrakcyjna płaca i benefity, na drugim miejscu – przyjazna atmosfera pracy (ważne dla 70%) i podobnie – bezpieczeństwo pracy/zatrudnienia. Myśląc o tych bardziej „miękkich czynnikach” – kluczowa jest tu atmosfera pracy. Zanim jednak przejdę do tego, co wpływa na poczucie,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy