Żyjemy dłużej i tym samym coraz częściej pracujemy znacznie dłużej, niż wskazywałby to minimalny wiek emerytalny. Z tego względu na rynku pracy spotkamy zarówno osoby starsze w wieku ponad 70 lat, jak i młodzież, często już 16-letnią. Obecnie pięć pokoleń, a w skrajnych przypadkach nawet sześć (pokolenie urodzone przed drugą wojną światową) w jednej firmie to bardzo częsty widok. A co za tym idzie, pojawiają się olbrzymie wyzwania zarówno wśród pracodawców, jak i zatrudnionych. Analizując obecnie wiek osób zatrudnionych, możemy podzielić pracowników na następujące pokolenia:
Pokolenie wyżu demograficznego, tzw. Baby Boomers urodzeni w latach 1945– 1965;
- Pokolenie X, tzw. Generation X urodzeni w latach 1960–1980;
- Pokolenie Y, tzw. Millenial Generation urodzeni w latach 1980–2000;
- Pokolenie Z, tzw. Digital Natives urodzeni w latach 1995–2010;
- Pokolenie Alfa, tzw. Google Kids urodzeni w latach 2010 i do teraz.
Każda z wymienionych grup ma zupełnie inny charakter działania, komunikacji, umiejętności i kompetencji. Charakteryzuje je zupełnie inny sposób postrzegania świata, nastawienia do zmian i nowych technologii. Zupełnie inaczej także patrzą w kierunku zawodów przyszłości. Znajdują motywację w zupełnie innych czynnikach i inne wartości im towarzyszą. Przyjrzyjmy się na początek różnicom w komunikacji.
Sposób komunikacji z innymi jest jedną z podstawowych różnic międzypokoleniowych. Często wybór narzędzia komunikacji stanowi największą barierę w zakładzie pracy.
POLECAMY
Pokolenie wyżu demograficznego:
- komunikację osobistą wybierze około 40% osób,
- komunikację e-mail wybierze około 35% pracowników,
- telefon wybierze 13% z całości pracowników.
Pokolenie X:
- komunikację osobistą wybierze 34% pracowników,
- komunikację e-mail wybierze 34% pracowników,
- telefon wybierze 13% zatrudnionych.
Pokolenie Y:
- komunikację osobistą wybierze 31% pracowników,
- komunikację e-mail wybierze 33% pracowników,
- c...