Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania

1 września 2020

NR 58 (Sierpień 2020)

Rola bezpośredniego przełożonego w procesie rozwoju kompetencji podwładnych

0 1086

Powoli sytuacja się normalizuje. Jednak zakłady pracy działają zgodnie z zaleceniami reżimu sanitarnego. Powoduje to, że nie wszystkie funkcje zarządzania wróciły do dawnej postaci. Dotyczy to też szkoleń dla pracowników produkcji.

Można rozważać trzy opcje, które są obecnie widoczne:

  • Część firm zakłada, że szkolenia pracowników produkcji nie są teraz priorytetem i chcą „przeczekać” ten trudny czas. Kłopot tylko w tym, że trudno ustalić datę, kiedy zajęcia grupowe w tradycyjnej formie będą bezpieczne.
  • Niektórzy działają prawie jak przed pandemią, gdyż zgodnie z prawem można już organizować nawet duże konferencje, pod warunkiem przestrzegania zasad. Jest to prawda, ale wiele firm uważa, że to jak na razie zbyt niebezpieczne i niesie za sobą realną możliwość zakażeń, więc ostrożnie korzystają z tej możliwości.
  • Niektórzy wprowadzają lub rozwijają (gdy wcześniej były) takie rozwiązania, jak szkolenia online czy e-learning. To jest przykład tego, że sytuacja kryzysowa wymusza rozwój i wdrożenie nowych nawyków. Na pewno to dobre rozwiązanie, ale też wymagające. Ma wiele plusów, ale także minusy. Dla niektórych osób trudnością jest zmiana nastawienia, by zaakceptować taką formę edukacji. Nauka może też być mało efektywna, szczególnie przy braku motywacji wewnętrznej pracownika. 

Niezależnie od tego, którą z opisanych przeze mnie opcji możesz zaobserwować w swojej fabryce, jedno jest pewne: Twoja rola, jako bezpośredniego przełożonego, w procesie podnoszenia kwalifikacji pracowników w tych trudnych czasach jest szczególne ważna. Bardziej kluczowa niż przed pandemią, bo sytuacja radykalnie się zmieniła. To, co dobrze funkcjonowało w znanych warunkach, teraz należy do przeszłości. Dlatego też odpowiedź na pytanie: jak wspierać pracowników produkcji w procesie podnoszenia kwalifikacji jest kluczowa. Świadomie piszę szeroko o podnoszeniu kwalifikacji, bo jak w dalszej części artykułu zobaczycie – szkolenia i wszelkiego rodzaju formalna edukacja są jedynie kroplą w morzu przykładów dostępnych narzędzi.

Co można robić, gdy jest utrudniony dostęp do kształcenia formalnego (różnego typu szkoleń i kursów)?

Bardzo ciekawy model dotyczący uczenia się na podstawie badań i doświadczeń opisali w połowie lat 90. XX wieku Robert Eichinger i Michael Lombardo. Najprościej mówiąc, szukali oni odpowiedzi na pytanie: Jak dorośli uczą się efektywn...

Pozostałe 970% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy