Czym jest proaktywność?
Proaktywność to postawa, w której człowiek czuje się odpowiedzialny za swoje życie i swoje otoczenie.
REKLAMA
Samodzielnie dokonuje wyborów, podejmuje decyzje. Człowiek proaktywny wie, co chce osiągnąć w życiu, ustala cele i dąży do ich realizacji. Taki człowiek zwykle mniej narzeka. Czując, że ma wpływ na to, co dzieje się wokół, chętniej zabiera się do działania. Człowiek proaktywny potrafi korzystać ze swoich zasobów i chętnie to robi.
Stephen Covey proaktywność potraktował jako jeden z siedmiu nawyków skutecznego działania. Pisał o niej jako o cesze posiadanej przez ludzi sukcesu i podstawie efektywnego działania. Przeciwieństwem do postawy proaktywnej jest postawa reaktywna. Reaktywność charakteryzuje się biernością, brakiem chęci do podejmowania działań. Osoba reaktywna to taka, która najchętniej „płynie z prądem”. Na bieżąco dopasowuje się do zmian i wydarzeń, nie walczy, biernie akceptuje to, co jej się przytrafia. Dla osób reaktywnych konieczność podejmowania decyzji czy ryzyka, często wiąże się ze stresem. Jednocześnie często swoje porażki przypisują czynnikom zewnętrznym. Nie czują się odpowiedzialne za poziom swoich osiągnięć, uważają, że nie ma sensu się starać, bo „co ma być, to będzie”. Nie ma sensu planować, bo los i tak zweryfikuje ich plany i oczekiwania.
Jak rozpoznać proaktywnych pracowników?
Postawy proaktywne, jak i reaktywne z powodzeniem można zaobserwować w każdym miejscu pracy. Jeżeli chcesz wiedzieć, jak działają Twoi pracownicy, obserwuj ich. Prowadząc obserwacje, zadawaj sobie następujące pytania:
- Czy moi pracownicy wyznaczają sobie cele?
- Czy moi pracownicy mają plany, marzenia?
- Czy mój personel podejmuje samodzielne decyzje? Czy też odkłada podejmowanie decyzji tak długo, jak to tylko możliwe?
- Czy moi ludzie chętnie przejmują inicjatywę?
- Czy moi pracownicy zgłaszają nowe pomysły, wnioski racjonalizatorskie, usprawnienia?
- Czy moi pracownicy chętnie podejmują się nowych zadań i wyzwań?
- Czy mój person...