Jeśli taka sytuacja Ci się przydarzyła, to pewnie jesteś ciekawy, dlaczego tak się dzieje i co zrobić, by było inaczej. Dlatego zapraszam Cię do wspólnego przeanalizowania przyczyn niskiej jakości pracy. Zazwyczaj problem wybiega poza brak kompetencji, którego rozwiązaniem jest faktycznie szkolenie, czyli nauczenie lub przypomnienie pracownikom konkretnych umiejętności. W artykule przedstawię dwa podejścia pomagające zanalizować problemy z niską efektywnością. Jeden bardziej z perspektywy bezpośredniego przełożonego, który podpowiada, jak analizować w rozmowie z pracownikiem przyczyny popełnianych błędów. Drugi model pozwala z kolei spojrzeć na sytuację szerzej – z perspektywy całej firmy. Jak zobaczysz, są one dość podobne, bo ich celem jest analiza obecnej sytuacji i szukanie jak najlepszych rozwiązań na przyszłość.
Temat jest ważny, bo niska jakość pracy może przejawiać się na różne sposoby – od zwykłej nieuważności pracownika, braku jego zaangażowania, np. niezainteresowanie produkcją czy też jakością produktów, nieinformowanie przełożonych o zróżnicowanych problemach, aż po wyższą liczbę wypadków czy wysoką fluktuację załogi. Dlatego warto też mieć pomysł, w jaki sposób radzić sobie w przypadku obniżenia się efektywności pracownika czy całego zespołu.
POLECAMY
Przyczyny niskiej jakości pracy
Z mojego doświadczenia, działań doradczych i szkoleń dla menedżerów, gdy rozmawiamy o problemach z niską jakością pracy, np. dotyczącą takich sytuacji produkcyjnych, jak:
- wygenerowanie wadliwego produktu;
- niezabezpieczenie przez pracownika powierzonych mu urządzeń;
- brak reakcji na awarię, np. niepowiadomienie o niej przełożonego,
to pierwszym krokiem, by zapobiec takiej sytuacji, jest znalezienie jej przyczyn. Działa tak każdy przełożony. To, co może pomóc w takiej analizie, np. przed rozmową z pracownikiem, który popełnił błąd lub w trakcie takiego spotkania, to pomysł dotyczący tego, gdzie szukać przyczyn problemu. Z mojego doświadczenia warto zwrócić uwagę na cztery obszary. Omówię je z perspektywy osoby zarządzającej zespołem.
Organizacja pracy (środowisko wykonywania pracy)
Czy organizacja i środowisko pracy pozwalają na efektywną pr...