Niska jakość pracy

Sztuka motywowania

Czy jako szefowi bliska jest Ci taka sytuacja? Zauważasz, że Twój pracownik (pracownicy) wykonuje swoje obowiązki mniej efektywnie. Być może jest problem z jakością produktu czy też więcej niż zazwyczaj problemów z urządzeniami, czy procesem produkcyjnym. Zastanawiasz się, gdzie tkwi trudność i wspólnie z przełożonymi wyższego szczebla czy też działem personalnym podejmujecie decyzję, by przeszkolić pracownika (pracowników). W zależności od potrzeb organizujecie instruktaż stanowiskowy lub bardziej rozbudowany kurs. Macie nadzieję, że dzięki temu sytuacja się poprawi i efektywność pracy wzrośnie. Często faktycznie zmiana następuje – przynajmniej częściowo, jakość pracy wzrasta. Jednak czasami nie jest tak pozytywnie. Zmiana jest krótkotrwała lub efekty nie są takie, jakie oczekiwałeś.

Jeśli taka sytuacja Ci się przydarzyła, to pewnie jesteś ciekawy, dlaczego tak się dzieje i co zrobić, by było inaczej. Dlatego zapraszam Cię do wspólnego przeanalizowania przyczyn niskiej jakości pracy. Zazwyczaj problem wybiega poza brak kompetencji, którego rozwiązaniem jest faktycznie szkolenie, czyli nauczenie lub przypomnienie pracownikom konkretnych umiejętności. W artykule przedstawię dwa podejścia pomagające zanalizować problemy z niską efektywnością. Jeden bardziej z perspektywy bezpośredniego przełożonego, który podpowiada, jak analizować w rozmowie z pracownikiem przyczyny popełnianych błędów. Drugi model pozwala z kolei spojrzeć na sytuację szerzej – z perspektywy całej firmy. Jak zobaczysz, są one dość podobne, bo ich celem jest analiza obecnej sytuacji i szukanie jak najlepszych rozwiązań na przyszłość.

Temat jest ważny, bo niska jakość pracy może przejawiać się na różne sposoby – od zwykłej nieuważności pracownika, braku jego zaangażowania, np. niezainteresowanie produkcją czy też jakością produktów, nieinformowanie przełożonych o zróżnicowanych problemach, aż po wyższą liczbę wypadków czy wysoką fluktuację załogi. Dlatego warto też mieć pomysł, w jaki sposób radzić sobie w przypadku obniżenia się efektywności pracownika czy całego zespołu.

POLECAMY

Przyczyny niskiej jakości pracy

Z mojego doświadczenia, działań doradczych i szkoleń dla menedżerów, gdy rozmawiamy o problemach z niską jakością pracy, np. dotyczącą takich sytuacji produkcyjnych, jak:

  • wygenerowanie wadliwego produktu;
  • niezabezpieczenie przez pracownika powierzonych mu urządzeń;
  • brak reakcji na awarię, np. niepowiadomienie o niej przełożonego,

to pierwszym krokiem, by zapobiec takiej sytuacji, jest znalezienie jej przyczyn. Działa tak każdy przełożony. To, co może pomóc w takiej analizie, np. przed rozmową z pracownikiem, który popełnił błąd lub w trakcie takiego spotkania, to pomysł dotyczący tego, gdzie szukać przyczyn problemu. Z mojego doświadczenia warto zwrócić uwagę na cztery obszary. Omówię je z perspektywy osoby zarządzającej zespołem.

Organizacja pracy (środowisko wykonywania pracy)

Czy organizacja i środowisko pracy pozwalają na efektywną pr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy