Motywowanie pracowników w okresach zwiększonych wyzwań stojących przed organizacją

Sztuka motywowania

Motywowanie pracowników stało się ważne jak nigdy dotąd i w niektórych organizacjach – wyjątkowo trudne. Większa niż zwykle część pracowników pracuje w trybie zdalnym. Mamy do czynienia ze zwiększoną absencją – więcej pracowników przebywa na zwolnieniach chorobowych, a jednocześnie część z nich przebywa na izolacji lub kwarantannie.

Część pracowników odczuwa lęk przed kontaktem i niechętnie przychodzi do pracy, mimo że zakres ich obowiązków zakłada, że nie są w stanie swojej pracy wykonywać z domu. W takich czasach kierownictwo musi być bardziej niż kiedykolwiek wsłuchane w swoich ludzi i nastawione na wspieranie ich.

Dekalog motywowania pracowników w trudnych czasach

  1. Otwarcie się na poznanie pracownika i jego potrzeby
    Warto mieć świadomość tego, że każdy z pracowników jest inny. Każdy ma inne doświadczenia, aspiracje. Pracownicy, nawet jeśli są do siebie podobni i w niektórych kwestiach mocno się zgadzają, często mają różne potrzeby i oczekiwania. Również w trudnych sytuacjach zachowują się inaczej, mogą mieć różne lęki i niepokoje, których nie można wyśmiewać.
    Rolą kierownika jest obserwowanie swoich pracowników i zauważanie kwestii, które będą wpływały na motywację poszczególnych osób. Co prawda, ważne, by kierownik podkreślał przynależność swoją i każdego z pracowników do zespołu czy działu. Nie może jednak traktować wszystkich jako jedną wspólną masę. Kolektywizm nie przyniesie dobrych skutków, jeśli pracownicy uważają, że nie ma sensu się starać, gdyż ich osiągnięcia rozmyją się w tłumie, nie zostaną indywidualnie zauważone.
    Założenie, że znamy podstawowe potrzeby pracowników działu produkcyjnego, bo wszyscy są do siebie podobni, jest ogromnym błędem. Podobnie jak założenie, że na wszystkich zadziałają te same motywatory, na przykład, że do wszystkich dotrzemy wyłącznie pieniędzmi.
     
  2. Budowanie świadomości pracowników i poczucia odpowiedzialności za organizację
    W trudnych sytuacjach pracownicy czują się zagrożeni. Zaczynają martwić się o swoje miejsce pracy, o płynność zarobków. Niekoniecznie jednak przekłada się to na jakość ich pracy. Niestety, częściej dochodzi do sytuacji, w których poziom przykładania się do swoich obowiązków spada, gdyż pracownicy zaczynają brać dni wolne na poszukiwanie nowej pracy, wybierają zaległe urlopy lub podświadomie dają sobie prawo do niższej jakości pracy czy kradzieży. Dlaczego? Bo jeśli firma może...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy