Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sztuka motywowania

8 lipca 2021

NR 63 (Czerwiec 2021)

Employer Branding w czasie pandemii – na co zwrócić uwagę, planując działania

0 62

Pandemia COVID-19 zawitała do Polski w marcu 2020 roku i wywróciła świat do góry nogami. Jedynie nieliczne śmiałe analizy ryzyka przewidziały podobny scenariusz. Nie oczekiwali go jednak z pewnością przedsiębiorcy. Dla większości branż miniony rok był wielkim wyzwaniem. Niektórym przyniósł zakończenie działalności firmy, bezrobocie. Innym – przestój, niepewność, strach i wątpliwości. Dwa lata próby ludzkich charakterów: 2020 i 2021, które testują wytrzymałość psychiczną, elastyczność i adaptację na wielu frontach.

Niepewne czasy stanowią podłoże dla pragnienia stabilizacji. Międzynarodowe trendy pokazują rosnącą popularność folkloru, wzmocnienie społeczności lokalnych i społeczności premium, wysuwanie się naturalnych barw ziemi na prowadzenie w tendencjach kolorystycznych. Coraz częściej sięgamy po sprawczość, chcemy nauczyć się uważności. Prostota, zaufanie, spokój, ciepło. Wolność i bezpieczeństwo. Tego pragniemy i tego szukamy – także w pracy. Ważne, by się zastanowić, w jaki sposób uwzględnić te potrzeby w planowaniu działań employerbrandingowych.

POLECAMY

Stabilność zatrudnienia

Tak potężna rynkowa destabilizacja, jaką była pandemia, musiała sprawić, że stabilność zatrudnienia wróci do łask jako jeden z najważniejszych aspektów dobrej pracy. Firmy, które w czasie pandemii nie zwolniły pracowników, cieszą się dzisiaj ogromnym zainteresowaniem. Nikt nie chce stracić pracy z dnia na dzień, więc poszukiwanie firmy lojalnej względem swoich pracowników jest naturalne.
Po raz pierwszy od wielu lat osoby poszukujące pracy szukają nie tyle korzystnego wynagrodzenia, ile spokoju. Rozwój i ambicja nadal są ważne, jednak aby mogły zaistnieć, konieczna jest stabilizacja. Tymczasem czas pandemii pokazał, że stabilność zatrudnienia nie jest wcale czymś oczywistym.
Pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na rodzaj umowy, okres jej trwania, zakres obowiązków. Szukają kruczków prawnych i próbują ich uniknąć. Wiedzą, że łatwiej zwolnić pracownika, który nie podpisał umowy o pracę na czas nieokreślony, tylko zgodził się na inną formę zatrudnienia.
Choć wysokość opodatkowania odstrasza, umowa o pracę jest obecnie pożądana i poszukiwana. Dlatego jeśli firma oferuje ten rodzaj zatrudnienia – warto o tym mówić. Komunikacja marki powinna odpowiadać na bieżące potrzeby kandydatów i podkreślać mocne strony oferty firmy przy jednoczesnym zachowaniu szczerości.

Szczerość komunikacji

Kolejny kluczowy element działań employerbrandingowych to właśnie ta szczerość rozmowy. Firma opowiada, że zatrudnia na umowę o pracę, a w czasie podpisywania umowy okazuje się, że na umowie jest tylko część wynagrodzenia? A może chwali się świetną atmosferą w zespole, podczas gdy w powietrzu aż się skrzy od konfliktów? Większe i mniejsze kłamstwa – bo należy nazywać je po imieniu – odbierają uroku każdej pracy, niszczą motywację i zniechęcają do efektywnego działania.
Szczerość komunikacji employerbrandingowej jest istotna bez względu na czasy, jednak dzisiaj wydaje się szczególnie ważna. Kiedy wokół szaleje niepewność związana ze zdrowiem, przyszłością, wszyscy instynktownie pragniemy bezpieczeństwa. Liczymy na to, że pracodawca nas nie oszuka – powie nam prawdę. Nawet jeśli to nie będzie idealna prawda. Zdecydowanie lepszym wyjściem jest powiedzieć wprost o warunkach pracy, niż mówić nieprawdę, która szybko wyjdzie na jaw.

Dostosowanie benefitów do nowej rzeczywistości

A co z benefitami? Przed pandemią karty sportowe i pakiety medyczne wiodły prym równolegle z owocowymi czwartkami czy bonami Sodexo. Czy benefity pracownicze mają dzisiaj sens, kiedy większość z nas pracuje w domu?
Nie wszystkie, ale niektóre – jak najbardziej! Co więcej, odpowiednio dostosowane benefity mogą naprawdę wzmocnić więź pracownika z firmą. Po pierwsze, największym benefitem, jaki firma może obecnie dać pracownikowi, jest sama możliwość pracy z domu. Całe rzesze firm nie miały takiej możliwości w czasie pandemii, a ich pracownicy byli dużo bardziej narażeni na zakażenie wirusem SARS-CoV-2 niż ci, którzy mogli bezpiecznie pozostać w domach. Jeśli więc firma dołożyła starań, by umożliwić pracownikom pracę zdalną, z pewnością zostało to przez nich docenione.
Co jednak, gdy ktoś nie ma w domu warunków do pracy? I tutaj pojawia się kolejne pole do popisu dla firm. W biurach zazwyczaj dysponujemy pełnymi stanowiskami pracy: monitor, klawiatura, myszka, fotel, podkładka pod laptopa. W domu zaś brakuje ergonomicznych stanowisk pracy przystosowanych do spędzenia ośmiu godzin przed ekranem komputera. Pracujemy z łóżka, z kanapy, z kuchennej wyspy. Często z prywatnego laptopa. Tymczasem wystarczy pójść pracownikom na rękę i pozwolić na wypożyczenie firmowego sprzętu do domu. Pomóc w przeprowadzce. Dzięki temu jakość pracy się poprawi, a pracownik poczuje, że pracodawcy zależy także na jego komforcie – nie tylko na wykonanej pracy.
Bardzo ciekawym benefitem może być również kontynuowanie tzw. owocowych czwartków, tylko w formie zdalnej w domach pracowników. Firmy decydują się na zamawianie pracownikom zdrowych przekąsek do domu [1]. Miłym akcentem może być również słodka paczka z podziękowaniem za zaangażowanie i świetną pracę mimo codziennych trudów.

Okazanie wsparcia

Kluczowym elementem nowego oblicza employer brandingu jest również zrozumienie i okazanie autentycznego wsparcia pracownikom. Pandemia wywołała ogrom stresu w ludziach na całym świecie bez względu na rolę czy wiek. Wszyscy byliśmy i wciąż jesteśmy zagrożeni, wszyscy musieliśmy się dostosować do nowych warunków. Wielu z nas musiało pracować z małymi dziećmi w domu, z chorym partnerem. Przechodziliśmy kwarantannę i okresy strachu i wątpliwości. Baliśmy się o przyszłość. Taka nerwowa atmosfera nie sprzyja kreatywności i skupieniu. Łatwo wówczas popełnić błąd. Dlatego warto wziąć także pod uwagę włączenie w działania employerbrandingowe czegoś zupełnie nowego – wsparcia psychologicznego dla pracowników firmy. Ten innowacyjny benefit umożliwia pokazanie pracownikom, że firma autentycznie troszczy się o ich zdrowie psychiczne i dobrostan [2]. To z pewnością ciekawa alternatywa do wszelkich innych działań propracowniczych.

Tęsknota za drugim człowiekiem

Zbliża się lato, a wraz z nim – luzowanie obostrzeń. Tym razem każdy ma nadzieję, że to już ostatni raz, i jesienią koszmar nie powróci. Tak naprawdę jednak nikt nie ma takiej pewności. Dlatego chcemy na 100% wykorzystać ciepłe dni z mniejszą aktywnością wirusa. W firmach także widać taką tendencję. Wszelkie integracje firmowe odbywają się właśnie teraz. I dobrze. Po tak długiej rozłące dla wielu osób możliwość zobaczenia drugiego człowieka jest prawdziwym rarytasem. Nie wolno jednak zapomnieć o drugiej stronie medalu. Przebywanie w odosobnieniu sprawiło także, że w tłumie możemy czuć się nieswojo, nawet zagrożeni. Organizowanie imprez...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy