Krzyk bierze się stąd, że dla wielu liderów wyzwaniem jest niemożność bezpośredniego kontrolowania tego, czy ich pracownicy na pewno pracują, czy może zajmują się przyjemniejszymi czynnościami (jak pokazują celebryci, czas izolacji to czas na oglądanie seriali, pieczenie chlebków bananowych i przesadzanie kwiatków w ogródku). Gdy pracujemy w biurze, to widzimy, że Staszek zamiast przy biurku siedzi w kuchni i opowiada o swojej wyprawie na Mont Blanc, a Krysia zamiast obsługiwać klientów poprawia od pół godziny makijaż w łazience. Praca zdalna wymaga od pracownika samodyscypliny i samoorganizacji, nie ma bowiem szans, by szef non stop patrzył na ręce i mobilizował pracownika, któremu akurat opadł zapał do pracy. Dla lidera praca zdalna oznacza ufanie, że jego zespół będzie pracował najlepiej, jak potrafi, i że mniejsze znaczenie będzie miał czas pracy, a większe – osiągnięte rezultaty. I w końcu praca zdalna oznacza, że wielu z nas wpuszcza współpracowników do swojego życia osobistego – widzą oni w czasie wideokonferencji, jak mieszkamy i jak zachowują się nasi domownicy.
Praca z rajską plażą w tle
Praca z domu ma sens, jeśli pracownik dysponuje odpowiednim sprzętem (komputer, łącze internetowe, oprogramowanie), a także umie sprawnie obsługiwać programy komputerowe niezbędne w pracy zdalnej. O ile mówimy o młodych ludziach, którzy nie pamiętają świata bez internetu i większość swojego czasu spędzają w wirtualnej rzeczywistości, to wyzwaniem jest w zasadzie tylko upewnienie się, że wszyscy zgadzają się co do wyboru narzędzia komunikacji (Google Teams, Slack, Zoom i inne).
Jeśli jednak mówimy o seniorach, którzy nigdy do tej pory nie brali udziału w wideokonferencjach, to wyzwaniem może być wsparcie technologiczne. Sama jestem mamą jedenastolatka i widzę, jak dużym wyzwaniem dla wielu nauczycieli jest poprowadzenie zajęć online. Dla kogoś, kto nigdy nie pracował zdalnie, nagłe opanowanie nowych technologii i jeszcze sprawne poruszanie się w nich jest dużym wyzwaniem i stresem. Zanim więc w radosnych podskokach przejdziemy do wirtualnej rzeczywistości, upewnijmy się, że nasz zespół ma odpowiedni sprzęt (także stabilne i bezpieczne łącze internetowe) i oprogramowanie, a ponadto potrafi się nim płynnie posługiwać. Być może pracownik wstydzi się przyznać na forum, że nie potrafi skonfigurować danego narzędzia, warto zatem w trakcie indywidualnych rozmów z dużym szacunkiem i zrozumieniem dawać wsparcie osobom, które są mniej biegłe w sprawach informatycznych.
Kolejnym wyzwaniem są warunki lokalowe naszych pracowników. Może się okazać, że wie...