Inwestuj, już najwyższy czas!

Temat numeru

Firmy produkcyjne (o zgrozo!), jak mało który biznes, są wyjątkowo odporne na zmiany technologiczne. Da się produkować części do najnowszych samochodów na obrabiarkach sprzed dwóch dekad. Można dozować leki na urządzeniach z mojego rocznika.

Widziałem różne fabryki i wiele z nich miało tę samą przywarę – stary park maszynowy. Przy każdej okazji pracownicy będą narzekać na maszyny, na których przyszło im pracować. Sprzęt i jego utrzymanie jest jak dziejowa kość niezgody pomiędzy działem produkcji a działem utrzymania ruchu. Produkcja narzeka, że dział utrzymania ruchu nic z tym nie robi, a utrzymanie ruchu stwierdza, że nic więcej zrobić się nie da i często tłumaczy się, że zarząd ze zwinnością przysłowiowego węgorza robi uniki i tłumaczy to brakiem środków. Co ciekawe, według badania 
KPMG – CEO Outlook 2023 dyrektorzy generalni zarówno z Polski, jak i tzw. core countries1 spodziewają się w nadchodzących trzech latach rozwoju w światowej gospodarce. A skoro rozwój, to najlepszy moment na inwestycje jest teraz.
Gdybym przyszedł do którejkolwiek fabryki i zapytał któregokolwiek z menedżerów produkcji, na jakie inwestycje wyda symboliczny milion – każdy będzie wiedział doskonale, jak wykorzystać te pieniądze i co kupić w pierwszej kolejności, co później, a co można odpuścić. Dlaczego więc tak rzadko w firmach produkcyjnych – albo inaczej – dlaczego w tak niewielu firmach produkcyjnych są regularne i sensowne pieniądze na rozwój technologiczny? Być może jednym z powodów jest fakt, że firmy produkcyjne prowadzone są (często w wielu obszarach bardzo dobrze) przez prawników lub finansistów. Niestety mimo ogromnej wiedzy, często ludzie ci pozostają w kwestiach technicznych ignorantami i ich wiedza w zakresie produkcyjnym kończy się na cudzie pralki: wkładasz śmierdzące i brudne – wyciągasz pachnące i czyste. Jednak w mrocznym labiryncie produkcyjnego biznesu klucz nie tkwi tylko w strategicznych finansowych posunięciach, ale także w umiejętności odkrywania tajemnic technologicznych, a co za tym idzie – byciu o krok przed innymi.
Każdy zna przynajmniej jeden przykład z grona światowych gigantów, którzy skończyli marnie. Poniżej pięć przykładów obrazujących, jak istotne jest podejmowanie trafnych decyzji inwestycyjnych i adaptacja do zmieniającego się otoczenia biznesowego, aby uniknąć utraty pozycji na rynku2.

REKLAMA

​​

  1. Kodak – kiedyś gigant w branży fotograficznej, zanie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy