Sędzia czy mediator – jak menedżer powinien reagować na konflikty w zespole?

Otwarty dostęp

Tam, gdzie menedżer, jest również zespół. A tam, gdzie zespół, pojawiają się nieporozumienia. Każda osoba pełniąca funkcje kierownicze prędzej czy później stanie przed koniecznością wybrania sposobu na rozwiązywanie konfliktów. Która rola jest lepsza – mediatora czy sędziego? Jak menedżerowie mogą poprawić realizację celów zespołu mimo różnych zadrażnień? Czy pomogą w tym szkolenia managerskie?

Jak mediacja pomaga w zarządzaniu zespołem?

Menedżer-sędzia i menedżer-mediator mają kilka cech wspólnych. Jednemu i drugiemu zależy na obiektywizmie, dobrym zarządzaniu zespołem oraz tym, żeby zbudować autorytet i realizować cele strategiczne firmy. Jeden i drugi może też w sytuacjach konfliktowych udzielać informacji zwrotnej czy egzekwować realizację przyjętych założeń. Jednak to, co różni sędziego i mediatora, to proces decyzyjny: Sędzia chce podejmować decyzje arbitralnie, a mediator – skłonić zwaśnione strony do wypracowania wspólnego rozwiązania.

REKLAMA

​​

Co daje mediacja? Przede wszystkim ten sposób kierowania zespołem przyczynia się do budowania zaangażowania pracowników w próbę wypracowania stanowiska – jeśli nie wspólnego, to przynajmniej takiego, które zadowala albo obu przeciwników, albo zespół. Poza tym poprawiają się relacje w zespole i jakość komunikacji. Zaakceptowanie wyroku sędziego może wywoływać opór, a przejście przez proces mediacji zachęca do popierania postanowień.

Nowoczesny menedżer empatycznym liderem zespołu

Menedżer musi pamiętać, że jego rola to nie tylko egzekwowanie obowiązków, delegowanie zadań czy dyrygowanie kolegami z zespołu ani tym bardziej budowanie autorytetu i własnej pozycji. Kluczową rolę w zarządzaniu pracownikami odgrywa asertywność, regulowanie emocji, empatia i umiejętność zachowania się w trudnych sytuacjach, do których z pewnością należą konflikty w zespole. Miękkie umiejętności menedżerskie są więc fundamentem efektywnej pracy, budowania zespołu, motywowania i nierzadko mają większe znaczenie, niż umiejętności twarde. W ich rozwijaniu pomagają szkolenia dla managerów od Vademecum.

Kursy menedżerskie z zarządzania zasobami ludzkimi – czy mogą pomóc?

Wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne i negocjacyjne, inteligencja emocjonalna oraz empatia to kluczowe kompetencje menedżerskie, niezbędne do dobrego zarządzania projektami i zasobami ludzkimi. Do rozwiązywania konfliktów w zespole bardzo przydaje się też kreatywność i pozytywne nastawienie. Jednak zarówno wielu początkujących managerów, jak i osoby zatrudnione na stanowisku kierowniczym z wieloletnim stażem miewają problemy w zarządzaniu zespołem w sytuacjach konfliktowych.

Efektywne zarządzanie konfliktem wymaga praktycznej wiedzy. W rozwijaniu umiejętności miękkich pomagają warsztaty menedżerskie w formie szkoleń online lub stacjonarnych. Na takich kursach menagerowie usłyszą otrzymają praktyczne wskazówki ekspertów od HR i zarządzania zespołem. Szkolenie menedżerskie ma na celu nie tylko dostarczyć wiedzy, ale także konkretnych narzędzi i technik, które pomogą w udzielaniu feedbacku czy rozwiązywaniu konfliktów.

Dlaczego warto inwestować w certyfikowane szkolenia menedżerskie?

Co dają szkolenia menedżerskie z umiejętności miękkich? Skuteczne przywództwo i rozwiązywanie konfliktów przekłada się na sukces całego zespołu, a co za tym idzie również przedsiębiorstwa. Spory, które są zamiatane pod dywan, obniżają efektywność pracowników, zadowolenie z codziennej pracy czy motywację. A jeśli trwają przez długi czas i skonfliktowane osoby nie widzą nadziei na załagodzenie sytuacji, może to się skończyć odejściem wykwalifikowanych, wartościowych członków zespołu.

Jednak rola mediatora jest trudna. Nie każdy menedżer ma do tego odpowiednie kompetencje, dlatego tak ważne jest szkolenie kadry menedżerskiej. Praktyczne warsztaty pomogą liderom zespołów osiągnąć sukces w życiu zawodowym, prowadzić trudne rozmowy bez niepotrzebnych emocji, a także opanować sztukę wywierania wpływu bez manipulacji czy – co gorsza! mobbingu. Szkolenie managerskie dostarcza więc sprawdzonych narzędzi i materiałów do praktycznego zastosowania, które pomogą nie tylko zrozumieć problem, ale także efektywnie nim zarządzić. Pod okiem specjalistów liderzy zyskują wiedzę w konkretnych obszarach zarządzania projektami i zasobami ludzkimi, dzięki czemu przeprowadzają efektywne i owocne rozmowy (również na trudne i wymagające tematy).

Można powiedzieć, że kursy stacjonarne oraz online to taki trening menedżerski na względnie bezpiecznym poligonie – z dala od „wewnątrzzespołowych wojen”. Zdobyte tam nowe kompetencje, czyli umiejętność zarządzania konfliktem czy aktywne słuchanie, są nie do przecenienia! Jeśli jednak kursy mają naprawdę przynieść korzyści firmie, warto zainwestować w certyfikowane szkolenie menedżerskie prowadzone przez doświadczonych coachów, psychologów i trenerów biznesu.

Przypisy