Model GROW a efektywne zarządzanie

Z praktyki kierownika produkcji

Czytając artykuły na temat modelu GROW, można zobaczyć takie sformułowania, jak: „najbardziej popularne narzędzie”, „najbardziej znane rozwiązanie” czy też „najczęściej używany model”. Jednak nie do końca jest tak, że każdy go zna. Masz pełne prawo jako praktyk: kierownik produkcji, team lider czy mistrz po prostu nie wiedzieć, że istnieje taki model. Być może w swojej pracy używasz podobnych narzędzi czy sposobów, jakie opisuje to podejście, ale nawet nie przypuszczasz, że to właśnie ta metoda.

Dlaczego dobrze jest znać model GROW? Dlaczego tego typu modele warto poznać i stosować? Największą ich zaletą jest zwiększanie świadomości funkcjonowania konkretnych mechanizmów. To, co do tej pory działało intuicyjnie czy też zostało wypracowane metodą prób i błędów przez konkretnego szefa, staje się narzędziem, którego używa on w świadomy sposób. Często słyszę na szkoleniu takie wypowiedzi: robiłem podobnie, ale dzięki temu, że nazwałem to, co się sprawdzało, będę stosował te techniki w bardziej świadomy sposób. Według mnie jest to kluczowa moc modeli i przetestowanych mechanizmów: dodają one pewności w ich stosowaniu. Dodatkowo ułatwiają również pracę, bo krok po krok pokazują, co i jak robić.

REKLAMA

​​

Definicja modelu GROW

W takim razie przyjrzyjmy się temu, jak definiowany jest model GROW – czyli po prostu „rośnij”. Nazwa ta jest akronimem stworzonym na podstawie pierwszych liter najważniejszych elementów modelu. Jest to jedna z bardziej popularnych metod wykorzystywanych w zarządzaniu, której korzenie sięgają coachingu (tam pierwotnie stosowano takie podejście). Nazwa „rośnij” pokazuje, że dzięki temu podejściu ma wzrosnąć efektywność pracownika czy zespołu. Metoda jest przydatna tam, gdzie potrzebujemy rozwiązać problem albo ważna jest praca w oparciu o osiąganie celów. Model GROW pozwala przejść proces wyznaczenia celów i w oparciu o dostępne nam środki opracować kilka alternatywnych planów ich realizacji. Gdy takie podejście jest wykorzystywane przez szefa, ważna jest również pomoc w zmotywowaniu pracownika do działania poprzez zaplanowanie lub wykonanie pierwszego kroku na drodze do realizacji celów.
Model został opracowany przez Grahama Aleksandra oraz Alana Fine’a, a spopularyzowany przez Johna Whitmore’a.
Podejście, j...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy