Przywiązanie organizacyjne – efektywna alternatywa dla podwyżek

Sztuka motywowania

W wielu firmach uważa się, że nic tak nie mobilizuje do pracy i nie zwiększa zaangażowania, jak podwyżka wynagrodzenia. Z rozmów z kierownikami można wysnuć jeden wniosek: tylko pieniądze wpływają na to, że chce nam się pracować, a pracujemy lepiej, gdy szef zachęca nas wzrostem uposażenia. Jednak co z tymi, którzy pracują w firmie od wielu lat, a motywowani są uściskiem dłoni przełożonego i dobrym słowem lub co najwyżej zmianą inflacyjną wynagrodzenia? Jak to się dzieje, że wielu z nas pracuje w jednym miejscu od 10 do 15 lat, pomimo poczucia, że wynagrodzenie nie jest najlepsze?

Po co ludzie pracują? Na pewno chcą się rozwijać, realizować, spotykać ciekawych ludzi i nawiązywać z nimi relacje, stawiać czoła wyzwaniom, dobrze się czuć. Niezależnie od tych powodów główną motywacją człowieka do pracy jest wynagrodzenie, zarówno w postaci comiesięcznej wypłaty, jak i premii czy świadczenia z ZFŚS. To właśnie dzięki zarobkom człowiek jest w stanie opłacać rachunki, zakupić jedzenie, wybrać się do kina i na wakacje czy odłożyć coś na później. Zbyt wielu menedżerów i właścicieli firm uważa, że to właśnie pieniądze są jedynym źródłem motywacji. W rzeczywistości, co potwierdzają liczne badania, ten rodzaj motywacji jest krótkotrwały i w dłuższej perspektywie niemożliwy do utrzymania.
Czym możemy zmotywować pracowników, aby wykonywali swoje zadania w sposób najbardziej efektywny, a w najlepszym przypadku – żeby nie myśleli o zmianie pracy i rozwoju w konkurencyjnej firmie? 

REKLAMA

​​

Pozafinansowe narzędzia motywacji

Szef, lider, menedżer ma w swoim zasięgu cały wachlarz możliwości budowania zaangażowania i motywacji u swojego podwładnego. Pierwszym i być może najlepszym ze sposobów jest określenie wraz z pracownikiem jasnej ścieżki jego rozwoju w organizacji. Firma powinna mieć gotowy plan kariery dla każdego ze stanowisk i już na etapie rekrutacji oraz w okresie wdrożenia w jasny sposób przedstawiać, jakie kryteria pracownik musi spełnić, aby awansować. System awansu powinien być jawny, przejrzysty i oparty na zrozumiałych kryteriach, tak by szeregowy pracownik do...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy