Problemy z burzą mózgów

Sztuka motywowania

Burza mózgów jest metodą kreatywności zbiorowej uważaną za jedną z najbardziej efektywnych. Charakteryzuje ją praca zespołowa oraz wykorzystanie intuicji w celu doskonalenia decyzji grupowych i generowania rozwiązań konkretnego problemu. Jak się okazuje, ta metoda nie jest tak efektywna, jak by się wydawało. Jest kilka utrudnień, które mogą negatywnie wpływać na jej efektywność.

Za twórcę burzy mózgów uznawany jest Alex F. Osborn, który w 1953 r. opisał ją w książce Applied Imagination1. Chociaż Osborn pracował w branży reklamowej i głównie pod tym kątem rozwijał swoją koncepcję, ostatecznie stworzył metodę uniwersalną, którą można stosować w różnych branżach, w biznesie i szkolnictwie, w odniesieniu do całego spektrum różnorodnych problemów. Był zdania, że pomysły ludzi niezwiązanych z dziedziną, której dotyczy problem, stwarzają możliwość generowania niekonwencjonalnych, innowacyjnych w danej branży rozwiązań. 

REKLAMA

​​

Dzisiaj burzę mózgów wykorzystuje się w różnych odmianach. Niewątpliwie ma ona wiele zalet, jednak nie jest też wolna od wad. Szczególnie warto mieć na uwadze wszelkie te czynniki, które mogą, choć nie muszą negatywnie wpłynąć na efektywność burzy mózgów. 

Technika doskonała?

Wbrew popularności burzy mózgów i temu, co się o niej sądzi powszechnie, trudno uznać ją za metodę doskonałą. Na jej efektywność wpływa bowiem bardzo wiele elementów, które można posegregować w trzy zasadnicze grupy:

  • czynniki organizacyjne i wynikające z nich błędy;
  • przyjęcie założenia o wyższości zespołu nad jednostką;
  • problemy wynikające z aktywności, ograniczeń i postaw wewnętrznych poszczególnych uczestników sesji.

W zależności od tego, jak zdefiniujemy skuteczność burzy mózgów, tzn. czy uznamy, że jest to określona liczba wygenerowanych pomysłów, czy postawimy raczej na ich jakość, takiego też wyniku będziemy mogli się spodziewać. Wątpliwe jest jednak, czy problem, nad którym będziemy pracować, zostanie rzeczywiście rozwiązany. Chociaż zdefiniowan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy