Organizacje turkusowe – rzeczywistość czy utopia?

Z praktyki kierownika produkcji

Czy znasz firmę, która zapewnia swobodę działania swoim pracownikom, zwraca uwagę na ich wewnętrzne potrzeby i możliwości, a dodatkowo zachęca do dzielenia się swoimi opiniami i pomysłami na rozwiązanie nawet najtrudniejszych problemów? Czy istnieją firmy, w których nie ma hierarchii, a wszyscy pracownicy są sobie równi? To właśnie takie firmy nazywamy organizacjami turkusowymi. Czy w Polsce możemy mówić o firmach turkusowych?

Ten wyjątkowy rodzaj zarządzania w ostatnich latach zyskuje coraz większą popularność. Choć przykłady organizacji turkusowych istnieją już od wielu lat, przedsiębiorstwa zarządzane w ten sposób nadal budzą wiele emocji. Czy firmy w Polsce rzeczywiście mogą istnieć bez szefów? Czy turkusowe organizacje to tylko utopia i czy taki sposób zarządzania może być skuteczny?

REKLAMA

​​

Zarządzanie bez menadżerów

Potrafisz sobie wyobrazić, jak wygląda firma, która jest największym na świecie przetwórcą pomidorów? Pierwsze skojarzenie to setki pracowników, których zatrudnia takie przedsiębiorstwo. Kolejna myśl to sznur ciężarówek każdego dnia przywożących pomidory od dostawców z całego kraju. Możesz pomyśleć o wielkiej powierzchni, na której znajduje się to przedsiębiorstwo, a w pewnym momencie zaczynasz się zastanawiać, w jaki sposób można efektywnie zarządzać taką firmą. Nigdy nie pomyślisz jednak, że w tej firmie nie ma stanowisk menedżerskich. Poznaj historię firmy Morning Star.

Jej założycielem jest Chris Rufer, którego sposób budowania organizacji może być dla wielu osób szokujący. Stwierdził on, że zatrudnianie w firmie menedżerów generuje bardzo duże i niepotrzebne koszty. Im większa staje się firma, tym wyższe pojawiają się koszty związane z zatrudnieniem menedżerów. Z jego obliczeń wynika, że w dużych przedsiębiorstwach około 33% budżetu na wynagrodzenia trafia właśnie do menedżerów. Postanowił więc zbudować swoją firmę w zupełnie inny sposób.

W firmie Morning Star nie ma menedżerów, a każdy pracownik jest swoim własnym szefem. Taki model zarządzania opiera się na budowaniu relacji i zaufania do pracowników. Ważne jest tu odpowiednie tempo, w którym taka firma wzrasta. Zaczynając od kilku pracowników, którzy doskonale rozumieją taki model zarządzania, możemy stopniowo dołączać nowych, którzy uczą się działać w podobny sposób. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że samozarządzanie nie jest prostym zadaniem, gdyż wymaga odpowiedniego podejścia do szkolenia nowych pracowników.

Chri...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy