Nagła zmiana zamówienia

Z praktyki kierownika produkcji

Co zrobić w sytuacji, gdy klient nagle zmienia zamówienie? Jak właściwie zorganizować pracę na produkcji, aby wyrobić się z dodatkowym zleceniem bez szkody dla motywacji zespołu?

Dział produkcji nastawia się na to, by dostarczać klientom na czas dobre jakościowo produkty. To podstawa konkurencyjności na rynku. Jak jednak dopasować działania do zmieniających się potrzeb klientów, a co za tym idzie do zmieniającej się liczby zamówień? Jak je przewidzieć, a gdy nie jest to możliwe, w jaki sposób zorganizować pracę na produkcji?

REKLAMA

​​

Kontrakty, czyli jak zapobiec nagłej zmianie zamówień

Już na etapie wstępnego omawiania warunków współpracy z danym klientem, warto ustalić jak najwięcej kwestii. Jeśli chcesz się zabezpieczyć przed nagłym odwołaniem zamówienia (na przykład klient odwołuje zamówienie w przeddzień wysyłki, gdy jest ono już całkowicie gotowe), możesz w ogólnym kontrakcie związanym ze współpracą z danym klientem ustalić, w jakim najpóźniejszym terminie może on odwołać zamówienie. Podobnie w przypadku specjalnych zamówień – gdy klient nagle wrzuci Ci duże zamówienie, prawdopodobnie zrealizowanie go na czas będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami. W związku z tym, w warunkach współpracy, możesz na przykład ustalić z klientem, że zamówienia składane później niż tydzień przed planowanym terminem dostawy wiążą się z dodatkową opłatą.

Negocjacje z klientem

Wszystko jest, oczywiście, uzależnione od polityki firmy. Jeśli organizacja w swojej wizji czy misji ma wpisane, że jest firmą elastyczną, a jej priorytetem jest dostarczanie klientom produktów na ich życzenie, nie będzie podpisywać tego typu kontraktów. Może się zdarzyć, że taka nadprogramowa wysyłka przyniesie więcej kosztów niż przychodów (trzeba będzie na przykład zamówić transport specjalny i zapłacić ludziom za pracę w nadgodzinach). Gorzej, jeśli zdolności produkcyjne lub zapasy materiałów potrzebnych do produkcji nie pozwolą na zrealizowanie zamówienia. Można by je, co prawda, zrealizować, jednak na przykład kosztem wstrzymania innych dużych zamówień, co wiązałoby się z niedotrzymaniem terminów, a często też z karami umownymi. Wtedy warto negocjować z klientem, tłumaczyć, że zdolności produkcyjne nie pozwolą na realizację zamówienia w terminie, i proponować termin nieco odłożony w czasie. Nie każdy klient będzie chciał cze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 numerów czasopisma "Menedżer Produkcji"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dodatkowe dokumenty do pobrania i samodzielnej edycji
  • ...i wiele więcej!

Przypisy